Ontdek het Textielmuseum en Textiellab in Tilburg


Een paar weken geleden werd ik door Marianne (mijn schoonmoeder) meegenomen naar het Textielmuseum in Tilburg. Het was een geweldige dag vol mooie en fascinerende indrukken. Ook zagen we hoe oude technieken moderne objecten tot leven laten komen. En garens... heel veel garens in mooie kleuren. Ik ben nog steeds onder de indruk. In deze blogpost laat ik jullie zien waarom een bezoek aan dit museum echt de moeite waard is.




Weefgetouwen die de mooiste damasten tafelkleden, servetten e.d. weefden aan de hand van ponskaarten waar het patroon in verwerkt zit.

Weefmachines waar menig ontwerper van nu zijn ontwerp tot leven ziet komen. Zoals hierboven het prachtige damasten tafelkleed van Victor & Rolf. Het contrast van nostalgisch bloemen damast met graffiti patroon en dan zo geweven dat je twee keer moet kijken of de verfspetters nu gespoten zijn of toch geweven.




In het Textiellab vind je de mooiste proeflappen. Van gebreide onderbroek tot fijn en elegant patroon wat gebruikt kan zijn voor een mooi truitje.


Nieuwe en oude technieken vinden hun weg in het Textiellab. Van textiel printen tot het ambachtelijk tuften van een carpet of wandkleed. Ook hier laten kunstenaars hun werk tot leven komen.


De nieuwste technieken worden hier getest totdat het werkt en uiteindelijk aan ons kunnen worden tentoongesteld. De presentatie's zijn overzichtelijk en zoals ik als eerder liet merken... ik was zwaar onder de indruk.

Wat ik een heel bijzondere tentoonstelling vond, was het vouwen op de weefmachine. Een samenwerking tussen ontwerpster Samira Boon en het Textiellab. Zij ontwikkelde samen een bijzondere vouwtechniek in stof  waar o.a. scheidingswanden van gemaakt worden. Het hele traject is verwerkt in een mooie en wederom indrukwekkende documentaire.


Er is zoveel te zien en te ontdekken, dat het zeker geen straf is om af en toe even wat te gaan drinken in het restaurant wat bij het museum hoort.

Ben je nieuwsgierig... kijk dan hier voor informatie en openingstijden van het Textielmuseum en het Textiellab.




Reacties

  1. Wat is er veel te zien en al die kleuren, geweldig!
    En jij hebt vast en zeker een hele leuke schoonmoeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik deel je enthousiasme, het is een geweldig museum, echt een bezoek waard!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten