Watch my bag!


Bijna elk jaar maak ik een fijne tas die meegaat op vakantie. Een ruime tas waar op z'n minst een haakwerk, boek, etui en wat standaard spullen in mee kunnen. Eigenlijk een tas waarvan je denkt daar past alles in. Hier vind je wat voorbeelden van de afgelopen jaren:



Dit jaar was ik op tijd begonnen aan een exemplaar voor 2016. Voor CraftKitchen.nl was ik het e.e.a. aan het uitzoeken toen mijn aandacht werd getrokken door een plaatje uit een 101 woonideeën en een cadeautje uit een oude Flow... mijn inspiratiebron begon te borrelen. 


Een kussenhoes in de 101 woonideeën was het eerste wat ik tegenkwam. De combinatie van zwart wit met een effen kleur als tegehanger vond ik super. Later kwam ik op Instagram de toffe producten van Bash Party Goods Chicago tegen en bij Oh Marie! zag ik het Memphis thema. En als iets je aandacht heeft getrokken lijkt het alsof je het ineens overal tegenkomt. In ieder geval bij Confetti Lab.

Ik had veel plezier met de ronde tas die ik vorig jaar haakte n.a.v. het patroon van de meloentas van Bees and Appletrees. dus ik wist dat ik weer een ronde tas wilde alleen deze moest ruimer zijn. Omdat ik een zwart wit blokpatroon moest ik ook uitzoeken hoe ik moest tapestry haken.


Voor de bodem gebruikte ik 1 kleur en de basis van de Meloentas van Bees and Appletrees, Omdat ik een grote tas wilde, haakte ik nog wat toeren door totdat ik op 140 stokjes uitkwam, want de blokjes, wit met zwarte rand, bestaan uit 5 steken en moest het deelbaar zijn door 5. Eenmaal op 140 stokjes, haakte ik de volgende toer van stokjes in de buitenste lus van de vorige toer stokjes zodat het haakwerk lijkt te kantelen. Na wat toeren rondhaken in dezelfde kleur begon het tapestry werk.


Bij tapestry haken neem je meedere draden tegelijk mee in dit geval 2 draden: een zwarte en een witte. Ik ben zelf linkshandig dus de foto's hierboven lijken er voor een rechtshandige misschien raar uit te zien. Hieronder heb ik de foto's gespiegeld, zodat het rechtshandig lijkt (hoop ik).


Het wit met zwarte stuk haakte ik in vasten en misschien heb ik het niet helemaal goed dat tapestry haken, maar hierboven laat ik zien hoe ik de wit met zwarte blokken haakte.
Ik begon met 4 witte vasten, maar de 4e vaste maak je anders af. Hiermee bedoel ik:
Je steekt de haaknaald door de steek van de vorige toer en je haalt de witte draad er doorheen. Je hebt nu 2 lussen op je haaknaald.

Daarna haal je de zwarte draad om je haaknaald heen en trekt deze door de 2 witte lussen.

Nu ga je verder met de 5e vaste en die moet zwart worden. Je steekt de haaknaald door de volgende steek van de vorige toer en je haalt de zwarte draad er doorheen. Je hebt nu 2 zwarte lussen.

Daarna haal je de witte draad om je haaknaald heen en je trekt deze door de 2 zwarte lussen.

Nu ga je weer verder met het haken van de witte vasten. En je haakt de witte draad om het zwarte draad heen.

Kom je weer bij de 4e witte vaste dan herhaal je bovenstaande.

Heb je 4 toeren gehaakt zoals hierboven... dan haak je de 5e toer alleen met zwarte vasten, dat wil zeggen je haakt de zwarte vasten om het witte draad heen totdat je bij de volgend toer uitkomt dan ga je weer verder met 4 witte vasten en eindig je met een zwarte zoals hierboven is omschreven.

En zo haak je rond en rond en rond totdat je het genoeg vind.

Toen ik genoeg blokken had, ging ik verder met de licht blauwe kleur. Ik haakte 8 toeren met licht blauwe vasten om in de 9e toer lichtblauwe vasten te beginnen met het haken van handvaten.

Haak in de 9e toer 15 lichtblauwe vasten. Daarna haak je 55 lossen en sla je 40 vasten van de vorige toe over en haak je een halve vaste in de 41e vaste van de 8e toer. Je haakt nu 29 vasten en haak weer 55 lossen en slaat weer 40 vasten van de 8e toer over en haak in de 41e vaste en halve vaste. Daarna haak je vasten totdat je bij het begin van de toer uitkomt. Je haakt nu alsmaar rond met vasten. Ook haak je vasten in de lossen van de 9e toer totdat je het handvat breed genoeg vind.

Je hecht alles af en de tas is klaar.



Hopelijk kunnen jullie er iets mee. Kom je iets tegen wat volgens jou niet klopt of is niet duidelijk genoeg is... laat het me weten dan zal ik het proberen anders te omschrijven.

Fijne zomervakantie!

Reacties

  1. Hij is heeel graaf !!! Fijne vakantie xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi!!!
    Ik wens je ook een fijne zomer met je gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie fas en fantastische combi van kleuren en patroon Liza! Een toppertje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind deze tas heel erg leuk, maar die paars-roze tas die je al eens eerder maakte ook.
    Alleen, als ik de 3 links aanklik die daar onder staan, kom ik 2 keer uit bij de personal shopper. Ik denk dat je een foutje in de link heb gemaakt, zou je de goede link erbij kunnen vermelden, zodat ik die paars-roze tas kan vinden? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten